Важливим напрямком
виховної роботи школи є розумове виховання. Розумове виховання – це спільна діяльність вихователя і вихованців,
спрямована на розвиток інтелектуальних можливостей та здібностей школярів,
забезпечення умов їх самореалізації, вільного вибору світоглядної позиції,
соціально-значущих вітчизняних надбань і світової культури, орієнтації у
навколишньому середовищі. У процесі розумового виховання нагромаджується фонд
знань: факти, термінологія, символи, імена, дати, назви, поняття, зв'язки та залежності.
Зміст розумового виховання складають:
1) виховання культури навчальної праці, що має такі елементи:
–планування розумової
праці( вироблення режиму праці і відпочинку,
уміння складати план відповіді, алгоритми
виконання домашніх
завдань, інших видів навчальних завдань);
–чітка організація розумової праці
(вироблення уміння вибирати оптимальні форми, методи, прийоми діяльності);
–дотримання правил навчальної
гігієни (нормативів освітлення, підбору меблів, пауз у навчальній діяльності);
–уміння працювати з книгою
(виділяти головне в тексті, складати план, тези, конспект, ставити питання до
тексту, виділяти незрозуміле);
–самоконтроль і корекція своїх дій
(уміння перевіряти обчислення оберненими діями, звірятися з відповіддю,
аналізувати задачу та її розв'язання);
–самоаналіз результатів розумової
праці (робота над помилками, поглиблення знань, відпрацювання певних умінь);
2) розвиток пізнавальних потреб учнів, які
лежать в основі мотивів навчання;
3) формування інтелектуальних умінь і розумових
якостей школярів (уваги, пам'яті, мислення, уміння порівнювати,
аналізувати, узагальнювати тощо).
Громадянське виховання це процес формування громадянськості як інтегрованої риси особистості,
що дає людині можливість відчувати себе морально, соціально, політично і
юридично дієздатною і захищеною.
Громадянськість – духовно-моральна цінність, світоглядна і
технологічна характеристика особистості, що визначає її обов’язок і
відповідальність перед співвітчизниками, Батьківщиною.
Метою
громадянського вихованняє формування
свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людини з притаманними їй
особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення,
почуттям, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток та розвиток
демократичного громадянського суспільства в Україні.
Національне виховання – це
процес формування національної самосвідомості, громадянських якостей,
патріотизму і поваги до інших націй.
Основними засобами національного
виховання є:
–рідна мова, досконале володіння якою,
дозволяє глибше оволодіти надбаннями вітчизняної культури ;
–рідна історія, яка є невичерпним
джерелом історичної пам’яті та мислення учнів, сприяє глибокому засвоєнню
витоків духовності рідного народу, інших народів, які здавна живуть на території
нашої країни;
–родовід –знання дитиною свого
генетичного коріння, включення дітей у продовження родинних звичаїв, традицій;
–краєзнавство – прилучення школярів до
героїки минулих епох, трудових подвигів, мистецьких традицій дідів і прадідів,
їхнього подвижництва;
–національна міфологіяяк вид народної творчості, що сприяє
формуванню національного характеру, світогляду, філософського осмислення
дійсності;
–фольклор, в якому відображено духовне
багатство народу, самобутнє тлумачення явищ природи і людського життя;
–народний календар – енциклопедія життя,
трудової діяльності, культури, побуту і дозвілля народу, кожна дата якого
прилучає до осягнення традицій і звичаїв свого народу;
–національна символіка, яка консолідує
націю в єдину етнографічну, культурно-історичну спільноту;
–народні прикмети, вірування, які
одухотворяють природу, вчать берегти та пізнавати її особливості, закони
розвитку.
Сформованість
у школяра національної самосвідомості дозволяє йомувідчути себе часткою національної спільноти,
носіємнаціональних цінностей,
відповідальним перед своєю нацією, навчитись осмислювати моральні та культурні
цінності, історію, звичаї, обряди, символіку, утвердити віру в духовні сили
своєї нації.
Моральне виховання –процес оволодіння соціальними зразками моральної поведінки. Його метою
є засвоєння учнями системи ідей , норм і правил поведінки та діяльності, яка
складає життєву позицію особистості. Моральне виховання – це поступальний
багатогранний процес, що здійснюється на основі комплексного підходу і вирішує
такі завдання:
розвиток моральної свідомості; виховання моральних почуттівта переконань;формуванняморально-етичних норм поведінки,
звичок, набуття учнями досвіду моральних стосунків.
Головний критерій оцінки моральної
вихованості – поведінка учня, ставлення його до праці, навчання, навколишньої
дійсності, власності, особистих речей, до старших, до самого себе.
Тісно пов'язане з
моральним правове виховання школярів
– процес вироблення, розвитку і закріплення правових переконань, готовності
діяти у відповідності до закону. В його основі лежить розуміння учнями правових
норм, юридичних прав і обов'язків, законності та незаконності різних вчинків,
їхнє ставлення до права, законів, Конституції України, а також правові вимоги,
тобто правова свідомість.
Зміст правового виховання:
– вивчення державного права( основи організації
суспільства і правового
становища особи, державного устрою,
Конституції України);
Фізичне виховання – це процес розвитку фізичної досконалості
школяра. Його метою є зміцнення здоров’я учнів, загартування організму,
розвиток фізичних можливостей, рухових умінь і навичок.
Зміст фізичного виховання включає в себе
наукове обґрунтування фізичного та психічного здоров'я учнів, пропаганду здорового
способу життя (виконанняфізичних вправ,
залучення до рухливих ігр, правильне харчування, дотримання режиму праці та
відпочинку, попередження тютюнопаління, алкоголізму, наркоманії), формування і
вдосконалення рухових навичок, розвиток фізичних якостей ( сили, швидкості,
витривалості, гнучкості, спритності).
Естетичне виховання – це процес взаємодії вихователя і
вихованців, спрямований на формування здатності сприймати і перетворювати
дійсність за законами краси.
Основою естетичного
виховання, вважав видатний педагог В.О.Сухомлинський, є краса: "у світі є не тільки потрібне, корисне, а й
красиве. З того часу, коли людина стала людиною, з тієї миті, коли вона
задивилася на квітку і вечірню зорю, вона стала вдивлятися в саму себе. Людина
осягла красу. Краса – це глибинне людське! Краса існує незалежно від нашої
свідомості й волі, але вона відкривається людиною і осягається нею, в її душі –
не було б нашої свідомості – не було б і краси... Краса – це радість нашого
життя."[1]
Метою естетичного виховання є
допомога учням у досягненні високого рівня естетичної культури особистості,
здатності до естетичного освоєння дійсності.
Джерелами естетичного виховання є художня
література, музика, образотворче мистецтво, театр, кіно, засоби масової
інформації, природа, естетика шкільних приміщень, зовнішній вигляд учителя,
його поведінка, одяг, осанка, рухи, міміка, голос, тон , взаємини між учнями і
учителями та ін.
До провідних напрямів
естетичного виховання належать:
1) вивчення предметів
та курсів художньо-естетичного циклу;
2) залучення учнів до
педагогічно організованої художньо-творчої колективної діяльності у
загальношкільних самодіяльних об’єднаннях і колективах, гуртках, студіях і
клубах за інтересами, організація масових мистецьких заходів, колективна ,
групова та індивідуальна робота з учнями поза межами загальноосвітнього
закладу;
3) залучення батьків
до естетико-виховного процесу;
4) створення
педагогічних умов для художньо-естетичної самоосвіти школярів, стимулювання
естетичного саморозвитку учнів.[2]
Показниками
естетичної вихованості учнів служать їхній зовнішній вигляд, манера
поведінки, мовлення, стан їхніх підручників, зошитів, уміння розпізнати
прекрасне в оточуючому житті.
Екологічне виховання – це спільний процес діяльності вихователя
і вихованців, спрямований на формування відповідального ставлення школярів до
довкілля. Його метою є формування екологічної культури школярів, а завданнями
– нагромадження знань про довкілля, виховання таких почуттів, як любов
до природи, бажання її берегти і примножувати, формування умінь і навичок
природоохоронної діяльності, залучення учнів до активної роботи по збереженню і
поліпшенню довкілля.
Статеве виховання – це процес засвоєння підростаючим
поколінням знань про взаємини статей, формування культури поведінки і потреб
керуватися у стосунках з особами протилежної статі нормами моралі. Його мета
– формування моральних стосунків між особами протилежних статей, культури,дружби, кохання, інтимних почуттів.
Серед завдань
статевого виховання варто виділити такі, як:
– формування наукових
знань про біологічні і соціальні проблеми розвитку хлопчиків і дівчат;
–ознайомлення з анатомо-фізіологічними
особливостями статей;
–формуваннявзаємоповагихлопців і дівчат;
–виховання відповідальності за свої дії в
статевих стосунках;
–виховання прагнення до створення сім’ї.
Трудове виховання – це процес взаємодії вчителя і учнів з метою розвитку у
школярів працьовитості. Метою трудового виховання є
формування у школярів відповідального ставлення до праці . Воно покликане
забезпечити :
– теоретичну підготовку , опанування
знаннями, які є базовими для організації трудової діяльності;
– психологічну підготовку – виховання
розуміння необхідності праці, почуття відповідальності, позитивного ставлення
до праці, як розумової, так і фізичної;
– практичну підготовку, тобто розвиток
умінь і навичок різних видів праці, розвиток культури праці.
Основними засобами
трудового навчання є різні види праці:
навчальна праця (розумова і фізична), праця по самообслуговуванню, суспільно
корисна праця, виробнича праця.
Економічне виховання– це процесвзаємодії вихователя
і вихованців, спрямований на виховання економічної культури школярів.
Важливим завданням
економічного виховання єформування економічної
свідомості – розуміння учнями основних законів розвитку ринкової
економіки, підвищення ефективності виробництва, перебудови його структури,
вдосконалення виробничих відносин, системи управління та методів
господарювання.
До завдань
економічного виховання також належать такі, як:
– розвиток
почуття господаря, відповідальності, обов’язку, дисципліни, колективізму;
–
формування ділових якостей: підприємливості, активності, ініціативності,
прагнення до оновлення технологічних процесів і обладнання, продуктивності
праці, високої якості продукції;
– розвиток
умінь і навичок: планування й організації власного бюджету, доходів і витрат
сім’ї, піклування про власне здоров’я, бережливого ставлення до природи і
суспільного добра;
–
формування здорових матеріальних потреб ( важливо, щоб матеріальні потреби не
домінували над духовними).
Профорієнтаційна робота в школі – це процес взаємодії
вихователя і вихованців, спрямований на допомогу учням у професійному
самовизначенні. Професійне самовизначення або свідомий
вибір професії – це вибір, здійснюваний учнем на основі знань про зміст
професій та їх вимог до людини, а також про ринок професій.
Система
професійної орієнтації містить такі компоненти: професійне інформування,
професійне виховання, професійна діагностика, професійна консультація,
професійний відбір та професійна адаптація.
[1]Сухомлинський В.О. Як виховати справжню
людину // Вибр. тв.: У 5т.- К., 1996. – Т.2. – С. 409.
[2]Див.: Масол Л.Концепціяхудожньо-естетичного виховання учнів у
загальноосвітніх навчальних закладах України//Шкільний світ.- № 9.–Березень
2002 р.–С.8.