Одним з найскладніших видів діяльності, до
якої залучаються учні з педагогічних міркувань – є діяльність, спрямована на
перетворення власної особистості, тобто самовиховання.
Воно передбачає три взаємопов'язані і взаємозумовлені процеси.
1.Самопізнання. Вихованець повинен вивчити себе як особистість за допомогою
методів і прийомів: самоаналізу, порівняння себе з іншими, позитивнішими
людьми; сприймання критики від товаришів і друзів, спостереження за собою ніби
з боку; систематичного підбиття підсумків дня; оцінювання своїх дій;
поступового вироблення до себе об'єктивного ставлення.
2.Самоутримування від негативних думок, дій, вчинків, поведінки шляхом самонаказу
на стримування, самовідмови в разі нестриманості і нездійснення наміченого.
3.Самопримушування до здійснення позитивних дій, вчинків, добрих справ, за допомогою
тих самих методів і прийомів, що й при самостримуванні, але із "зворотним
знаком" – плюсом.