Оцінка успішності учнів складається із
винесення оцінного судження (словесна
оцінка з роз'ясненням позитивних сторін навчальної роботи учнів та недоліків у
роботі) та виставлення оцінного балу (цифрового вираження оцінки). Тому
ототожнювати оцінку тільки з виставленням оцінного балу не можна. На думку Ш.О.
Амонашвілі, таке уподібнювання рівносильне ототожненню процесу розв'язання
задачі з його результатом.
В історії освіти найдавнішою є
словесна оцінка. У Київській духовній академії першої половини XVII століття
використовувались такі оцінки: навчання добре, надійно бадьоре, охочеретельне,
всенадійне, навчання підле, прекепське, малонадійне (див.: Наш труд. – 1923.
-№2). У дореволюційній Росії існувала переважно п'ятибальна система оцінювання.
Але у кадетських корпусах, окремих жіночих гімназіях застосовувалась 12-бальна
система.
У радянській, потім українській
школі існувала 5-бальна система оцінювання, яка перетворилась поступово на
4-бальну (5, 4, 3, 2) і яка не задовольняла вимог до оцінювання. Тому в 2000
році Міністерство освіти і науки України затвердило нову 12-бальну шкалу
оцінювання та нові критерії оцінки.[1]
12-бальна шкала побудована з
урахуванням підвищення рівня навчальних досягнень учня. Критерії оцінювання
ґрунтуються на позитивному принципі,
при якому оцінки не поділяються на позитивні і негативні. При оцінюванні
вчитель має враховувати рівень досягнень
учнів, а не ступінь його невдач, до чого й спонукала 4-бальна шкала.
Перевідними і випускними є всі оцінки 12-бальної шкали, які виставляються у
відповідний документ про освіту.
Залежно від ступеня
компетентності учня розрізняють 4 рівнінавчальних досягнень:
–початковий – характеризується дифузно-розсіяним уявленням про
предмети і явища, але при цьомуучень
може відрізнити їх від інших;
–
середній– учень вказує на ознаки поняття (явища),
здатний вирішувати найпростіші завдання за зразком;
–достатній –характеризується
знанням суттєвих ознак понять (явищ), оперує ними , тобто вирішує стандартні
завдання, однак його розуміння пов’язано з одиничним образами, не узагальнене,
учень не вміє переносити знання і використовувати їх в інших навчальних
ситуаціях;
–високий – характеризується засвоєнням не лише суттєвих ознак
поняття, а і його зв’язків з іншими, поняття узагальнене, учень здатний
використовувати його у знайомій і нестандартній ситуаціях.
Гуманістична сутність нової
системи оцінювання виявляється в тому, що:
–оцінюється не дитина, а її діяльність;
–оцінюються навчальні досягнення учня;
–враховується його індивідуальність;
учень може засвоювати
тему в оптимальному темпі, проходити тематичну атестацію повторно для
підвищення оцінки.
[1]Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень
учнів у системі загальної середньої освіти //Освіта України.– 2001.–7 лютого.