Науково-педагогічне
дослідження – це систематичне
цілеспрямоване вивчення педагогічних процесів і явищ за допомогою засобів і
методів педагогічної науки.
Метою педагогічного дослідження є відкриття об'єктивних закономірностей
навчання і виховання та застосування їх у навчально-виховній практиці.
Дослідження можуть бути фундаментальними (що мають на меті
наукове обґрунтування суті педагогічних явищ) та прикладними (вирішують питання, безпосередньо пов'язані з практикою).
До педагогічного дослідження
ставляться певні вимоги:
актуальності, цілісного вивчення педагогічного процесу чи явища в його
розвитку, об'єктивності, комплексного використання методів, наукової новизни,
теоретичної і практичної значущості, вірогідності та ефективності результатів.
Метод
педагогічного дослідження– це шлях, спосіб вивчення
педагогічнихпроцесів і явищ,
розв'язання науково-педагогічних проблем. Педагогіка використовує загальний методологічний підхід до
дослідження, який визначає його суть і мету, а також загальнонаукові, теоретичні та емпіричні методи.
Коротко охарактеризуємо основні
методи педагогічного дослідження.
Педагогічне спостереження –спеціально організоване, цілеспрямованесприймання
досліджуваного об'єкта. Наукове спостереження відрізняється від
побутового наявністю плану, об'єкта спостереження, визначенням мети і завдань,
розробленням схеми спостереження, передбаченням певного результату. Педагогічне
спостереження має бути тривалим, систематичним, масовим і об'єктивним. Результати
спостереження обов'язково фіксуються в спеціальному щоденнику або за допомогою
технічних засобів.
Вивчення педагогічного
досвіду. В широкому
розумінні означає організовану пізнавальну діяльність, спрямовану на виявлення
і узагальнення шляхів розв'язання педагогічних проблем в історично складених
навчально-виховних системах, можливостей їх застосування в сучасних умовах. У
вузькому розумінні – вивчення передового досвіду творчо працюючих вчителів і
педагогічних колективів.
Вивчення шкільної
документації та результатів учнівської творчості – це ознайомлення з класними журналами, протоколами зборів і засідань,
календарними і поурочними планами, планами виховної роботи, звітами про
навчально-виховну роботу школи та окремих вчителів; ознайомлення із щоденниками
і контрольними роботами учнів, творами, рефератами, результатами художньої і
технічної творчості.
Бесіда (інтерв'ю) –метод усного опитування досліджуваних. Дослідник складає план
бесіди (інтерв'ю), фіксує її результати, за згодою співбесідника записує хід
бесіди. Важливо уміло ставити запитання, бути коректним, направляти бесіду в
потрібне русло. Бесіда передбачає вільне спілкування з досліджуваним, інтерв'ю
– чітке виділення запитань, обов'язкове записування відповідей.
Анкетування –метод письмового опитування, що
використовується для швидкого отримання значної кількості відповідей, які
допоможуть отримати інформацію про типовість тих чи інших педагогічних явищ.
Запитання в анкетах можуть бути відкритими (передбачати вільну відповідь
респондентів) і закритими (містити стандартні наперед задані відповіді),
напіввідкритими і полярними.
Педагогічний експеримент – науково поставлений досвід організації
педагогічного процесу в точно визначених умовах. Експеримент задумується і
проводиться для того, щоб перевірити висунуту наукову гіпотезу.
Математичні методи застосовуються для кількісного аналізу
результатів дослідження,