–контролююча (контроль дає інформацію про рівень
здійснення навчально-пізнавальної діяльності учнів);
–освітня (у процесі контролю вчитель стежить за
навчальною діяльністю учнів, виявляє її результати);
–діагностична (вчитель виявляє успіхи і недоліки в знаннях,
встановлює причини недоліків, визначає заходи для підвищення якості навчання,
попередження і подолання неуспішності);
–виховна (систематичний контроль і оцінка успішності,
залучення учнів до взаємоконтролю і самоконтролю сприяє вихованню у них таких
моральних рис, як дисциплінованість, наполегливість, відповідальність,
працьовитість, принциповість, справедливість і т.п.);
–розвивальна (обґрунтована оцінка, самооцінка і
взаємооцінка сприяє розвитку в учнів логічного мислення, пам'яті, мовлення,
уміння аналізувати, порівнювати тощо);
–стимулююча (добре вмотивована і справедлива оцінка
успішності є важливим стимулом у навчанні);
–прогностична (дані контролю використовуються для прогнозування
можливих результатів навчання, шляхів поліпшення роботи вчителя).
За місцем у навчальному процесі розглядають такі видиконтролю:
–попередній – перед вивченням нового матеріалу для виявлення
якості опорних знань, умінь і навичок;
–поточний – в процесі вивчення нового матеріалу для виявлення
якості засвоєння учнями знань і умінь з метою їх корекції;
–тематичний – після вивчення теми;
–підсумковий – наприкінці навчальної четверті, півріччя, року, при
закінченні курсу;
–періодичний – здійснюється дирекцією школи або органами освіти за
окремим планом.
Взаємоконтроль–
взаємна перевірка учнями усних, письмових та інших завдань.
Самоконтроль –
самостійна перевірка та оцінювання завдань учнями.
Рейтинговий контроль –
оцінювання виконання учнями різного характеру завдань у залікових одиницях,
виявлення підсумкової оцінки як суми залікових одиниць, визначення рейтингу
кожного учня за кількістю набраних балів.
Контроль за
навчально-пізнавальною діяльністю учнів здійснюється у таких формах:
–фронтальна (фронтальне опитування) – система питань до всього
класу;
–групова – використовується у тих випадках, коли перевіряється
виконання групового завдання;
–індивідуальна(індивідуальне опитування) – ґрунтовне
ознайомлення із знаннями, уміннями і навичками одного учня; при індивідуальному
опитуванні вчитель концентрує свою увагу на учневі, який відповідає;
–комбінована (ущільнене опитування) – поєднання фронтального
опитування з індивідуальним: кілька учнів виконують індивідуальні завдання біля
дошки чи на місцях, з рештою проводиться фронтальне опитування.
Методи контролю і самоконтролю дають можливість перевірити рівень засвоєння учнями
знань, сформованості вмінь і навичок.
Методи усного контролю включають: індивідуальне опитування, залік, екзамен, програмований контроль, усний
самоконтроль.
Методи письмового контролю – це контрольні
роботи, твори, диктанти, письмові заліки й екзамени, тестовий контроль,
письмовий самоконтроль.
Методи лабораторного контролю застосовуються для перевірки вмінь користуватися приладами, проводити досліди,
розв'язувати експериментальні задачі.
Машинний контроль передбачає виконання програмованих завдань на
комп'ютері.